Cum sa scrieti un plan de marketing

Un plan de marketing contureaza activitatile de marketing/publicitate intentionate pentru o anumita perioada, de obicei in urmatoarele 12 luni. Descrie modul in care veti ajunge, atrage si convinge clientii sa va cumpere produsele sau serviciile, cu obiective, actiuni si responsabilitati clare.

Care este scopul unui plan de marketing?

Majoritatea afacerilor vor avea multe planuri diferite care se interconecteaza si se sprijina reciproc.

Planul dvs. de marketing identifica tacticile promotionale care va vor ajuta sa indepliniti obiectivele planului dvs. de afaceri, care stabileste pietele dvs. tinta si solutiile pe care le veti oferi. De asemenea, ar trebui sa se conecteze cu planul dvs. strategic, care stabileste directia generala pentru afacerea dvs. pentru urmatorii trei pana la cinci ani.

Crearea unui plan de marketing implica de obicei urmatorii pasi:

  1. Efectuati o analiza SWOT

Priviti propriile puncte forte, puncte slabe, oportunitati si amenintari:

Punctele forte sunt factori care va imbunatatesc pozitia pe piata. Acestea pot include abilitati, capacitati si competente care nu pot fi copiate cu usurinta de concurentii dvs., cum ar fi costurile scazute de productie datorita tehnologiei superioare.

Punctele slabe sunt factori care va reduc capacitatea de a va atinge obiectivele, cum ar fi livrarea nesigura sau instrumentele de productie invechite.

Oportunitatile sunt modalitati prin care afacerea dvs. poate creste si deveni mai profitabila. Acestea pot include intrarea pe noi piete sau adoptarea de noi tehnologii.

Amenintarile sunt factori care ar putea avea un impact negativ asupra afacerii dvs. pe pietele dvs. primare, cum ar fi deficitul de forta de munca sau evolutiile economice/politice daunatoare.

  1. Profilati-va clientii

Organizati-va clientii actuali in trei sau patru grupuri principale – poate dupa industrie sau dimensiunea tranzactiei. Apoi analizati ceea ce defineste clientii din acele grupuri: cine sunt, ce doresc, cat de mult cumpara, informatiile pe care le folosesc pentru a lua decizii de cumparare si asa mai departe.

  1. Stabiliti obiective clare

Ce vrei sa obtii cu planul tau de marketing? Asigurati-va ca aceste obiective sunt realizabile si realiste. Pentru antreprenorii mai mici, obiectivele de afaceri si de marketing sunt adesea una si aceeasi. Aceasta inseamna ca puteti utiliza obiectivele de vanzari din planul dvs. de afaceri pentru acest pas, cum ar fi cele legate de:

  • Cota de piata
  • Numarul total de clienti si rata de retinere a clientilor
  • Dimensiunea medie de achizitie

Site-ul dvs. ofera, de asemenea, valori importante, asa ca ar trebui sa utilizati instrumente precum Google Analytics care va permit sa urmariti numarul de vizitatori si ratele de conversie in timp. Este posibil ca acestea sa nu va afecteze in mod direct rezultatul final, dar sunt indicatori importanti ai sanatatii marcii dumneavoastra.

  1. Adresati-va celor „patru P” ai marketingului

Produs: Ce produs sau serviciu le va satisface cel mai bine nevoile clientilor? Va trebui sa va modificati oferta existenta pentru a iesi mai bine in evidenta pe piata?

Pret: Cat veti percepe? Ati putea modifica preturile pentru a va creste avantajul competitiv? Pretul se bazeaza, de obicei, pe cat costa ceva de facut, comercializat, distribuit si vandut si, de asemenea, pe marja de profit pe care doriti sa o obtineti.

Locul: Unde cauta, aleg, cumpara si utilizeaza clientii produsul sau serviciul dvs.? Sunt ofertele dvs. disponibile acolo unde clientii sunt cel mai probabil sa le gaseasca? Asigurati-va ca luati in considerare atat locurile fizice, cat si cele online.

Promovare: Cum vei comunica si vei vinde clientilor tai? La asta se gandesc majoritatea oamenilor cand vine vorba de „marketing” si poate include publicitate, vanzari in persoana, relatii publice, marketing pe retelele sociale, marketing prin e-mail si alte tactici promotionale.

  1. Creati un buget

Cat de mult va costa executarea fiecarei tactici pe care le-ati identificat? Luati in considerare tot ceea ce ar putea fi implicat – de la copywriting si design grafic la instrumentele de management al relatiilor cu clientii (CRM) pe care va trebui sa le adoptati.

Ca regula generala, ea spune ca o cheltuiala minima de marketing de 1% din veniturile principale este tipica in majoritatea industriilor.