Zilele trecute am facut o mica ”cercetare” in cadrul celor cateva forumuri dedicate webmasterilor romani pentru a observa pe cat posibil care sunt criteriile dupa care o persoana alege sa cumpere un backlink pentru site-ul sau magazinul sau online.
Nu mare mi-a fost mirarea in momentul in care am observat ca, pentru majoritatea asa-zisilor forumisti, aspectul de baza erau metricii Page Authority, Domain Authority, in unele cazuri chiar si Page Rank (care, atentie, nu a mai fost actualizat de cativa ani) si probabil factorul ce influenta cel mai mult alegerea: pretul unui link.
Valoarea unui link consta, categoric, in calitatea site-ului pe care acesta este introdus. Deci valoarea unui site este direct proportionala cu valoarea unui link plasat pe acel site, cu mici exceptii in functie de nisa, aici vorbind de related links pe care le voi descrie putin mai tarziu.
Primul criteriu dupa care putem analiza o parte din valoarea unui website este calitatea link-urilor ce vin catre site-ului despre care vorbim, implicit vechimea acestora si ancorele lor. Cu cat un site are in spate un portofoliu cat mai ”greu” de link-uri ce indeplinesc conditiile: calitate, vechime, cu atat un link pe site-ul respectiv da mai mult randament.
Dupa ce te-ai asigurat ca locul unde vrei sa achizitonezi un link pe o anumita perioada dispune de calitate dpdv al backlink-urilor e timpul sa verifici putin si partea on-site, adica link-urile interne si externe din cadrul acestuia. Daca un site are un numar mare de linkuri externe (ce duc spre alte adrese web) in comparatie cu articolele fara link atunci acesta poate fi considerat ferma de link-uri si deci valoarea acestuia scade din start.
Un factor ce mareste insa calitatea este reprezentat de links interne (cele ce duc spre alte pagini ale aceluiasi site). Acestea sunt benefice din toate punctele de vedere (desi niciodata nu trebuie sa alegi varianta unui exces in acest caz) si nu trebuie sa te ingrijorezi daca spre pagina unde vrei sa cumperi un link exista link-uri interne.

Link juice – Ce e si la ce ajuta

Una dintre metodele de a-ti ”ajuta” site-ul intr-o oarecare masura din punct de vedere SEO este reprezentata de Link juice sau ”link suculent”, in traducere. Asta inseamna, pe romaneste, ca de pe site-ul tau pleaca un link spre un site de foarte mare calitate. Atentie. Link-urile externe sunt diferite de Link juice si nu trebuie confundate. Un link pentru care esti platit cateva zeci de euro pentru a-l introduce intr-un articol nu te va ajuta cu nimic. In schimb daca vei strecura pe undeva un link spre wikipedia, google sau alte site-uri valoroase te poti astepta la surprize placute in cazul in care site-ul tau este la inceput de drum.

Parerea mea, pe scurt, despre metricii PA/DA

Dupa cum am spus-o si in prima parte a articolului, acesti 2 metrici nu sunt nici pe departe factorul cheie dupa care trebuie sa ne bazam in achizitionarea unui link.
Singurul motiv pentru care eu verific, totusi, cu MOZ aceste 2 masuratori este faptul ca ele arata – intr-o oarecare masura – daca site-ul creste sau scade. Intr-adevar, acest lucru este mai mult ”la ghici” caci MOZ se foloseste doar de o parte din link-uri deci restul pot reprezenta o scadere enorma sau o crestere la fel de mare deci, in final, cel mai bine este ca acesti factori sa fie ignorati si sa ne bazam doar pe sfaturile pe care le-am dat in prima parte a articolului.